Samarkanda

Samarkandas zelta laikmets ir Timura jeb Tamerlana valdīšanas laiks, kad 1370 AD tā kļuva par viņa impērijas galvaspilsētu, mākslas, arhitektūras, izglītības un zinātnes centru. Rēgistānas (ریگستان persu “smilšu vieta, tuksnesis”) laukums senās Samarkandas centrā, ko veido 3 islāma madrasas (مدرسة musulmaņu skola) ir iespaidīgs šīs impērijas varenuma apliecinājums. Musdienās tā ir otrā lielākā Uzbekistānas pilsēta.

124760-004-AD3A4DB8
Piemineklis Ulugbekam Rīgā

Vienu no tām cēlis Timura mazdēls Ulugbeks (1394-1449), slavenais musulmaņu astronoms, pulcināja tajā labākos pasaules astronomus un izveidoja vienu no lielākajām observatorijām tālaika pasaulē (1449.g reliģiskie fanātiķi to iznīcina). 2004. gadā Kronvalda parkā Rīgā slavenajam uzbekam tika uzstādīts piemineklis.

Citādi Samarkandas vēsturē ir diezgan sarežģīti izsekot, te krustojušies daudzu cilšu un pasaules lielvaru ceļi.

 

Samarkanda ir viena no vecākajām pilsētām Centrālāzijā, kuras attīstību būtiski ietekmēja Zīda ceļa izveidošanās, kas vienoja grieķus, arābus, persus, mongoļus un ķīniešus. Persu Ahemanīdu impērijas laikā  šo reģionu sauc par Sogdiānu. Avestā tā ir minēta kā otrā labākā zeme, ko augstākā zoroastrisma dievība Ahura Mazda ir radījis. Maķedonijas Aleksandram Marakanda (Μαρακάνδα) bija atbalsta punkts tālākiem iekarojumiem  Transoksānijā aiz Oksus (Ώξος, Oxus) jeb Amudrajas upes (arābu ما وراء النهر Mā warāʼ al-Nahr ‎‎ arābu “kas ir aiz upes”). Sogdieši bija tirdzniecības starpnieki starp civilizācijām, viņu valoda ap 7.gs. tika lietota kā lingua franca Centrālāzijas tirdzniecībā. Tajā tulkoti arī maniheisma, budisma un kristiešu teksti, kas atrasti Ķīnas ziemeļrietumu Siņdzjanas uiguru reģionā. Persiešu un tjurku valodas ap 12.gs. to pilnībā izspiež, taču tai radniecīgajā jagnobu valodā  joprojām runā Tadžikistānas rietumos.  Samarkandas nosaukums esot sogdiešu vārdu salikums  asmara, “akmens, klints” un  kand, “pilsēta, nocietinājums” (arī Taškentas nozīme tjurku valodās  ir “akmens pilsēta”).

Sogd
Tang dinastijas kamielis ar sogdiešu tirgotāju un vēstules sogdiešu valodā

Samanīdu dinastijas laikā (857-999) reģions uzplaukst, faktiski kļūstot neatkarīgam no Abasīdu kalifāta 892 AD, formāli saglabājot pakļautību Bagdādes kalifam. Par galvaspilsētu  kļūst Buhara, taču Samarkanda saglabā būtiskā komerciālā centra nozīmi, arī Taškentas jeb al-Šašas (al-Shash, arī Binkath) attīstība sākas šajā laikā. Būtībā Zīda ceļa pilsētu virkne darbojās kā viens vesels, katram valdniekam izvēloties savu rezidenci.

121051761
Piemineklis Ismailam Somoni Dušanbe

Nozīmīga persona Ismails ibn Ahmāds (892-907) jeb Ismails Somoni, ar kura darbību Samanīdu valsts konsolidācijā var izskaidrot gan persu kultūras renesansi, gan tirdzniecības uzplaukumu. Tadšikistānā viņu uzskata par valstiskuma pamatlicēju Centrālāzijā, kam par godu nosaukta tadžiku naudasvienība somoni. 1999.gadā Dušanbē tika atklāts pieminieklis Ismailam Somoni, atzīmējot Samanīdu valsts 1100.gadu. Ismaila kontrolē nonāca gan svarīgākās sudraba raktuves Badakšanā (Afganistāna) un Fargānas ielejā, gan Korezmas reģions.

Zīda ceļa tirdzniecība šajā laikā novirzās uz ziemeļiem, uzņemot sakarus ar ziemeļu kaimiņiem hazāriem, kas bija Samanīdu starpnieki tirdzniecībā ar Volgas Bulgāru. Vikingi ik vasaru brauca uz Bulgāru tirgoties ar  vergiem, kažokādām,  citām precēm, pretī prasot sudrabu. Samanīdu sudraba dirhēmi kā stabils maksāšanas līdzeklis tika izmantoti gan Krievijas plašumos, Baltijas jūras krastos, Skandināvijā un pat Britu salās.

Pēc vēsturnieku aplēsēm 10.gs. laikā Ziemeļeiropā tika eksportēti ap 125 milj. sudraba dirhēmu jeb pāri miljonam dirhēmu ik kadu. Aptuveni gada laikā pēc kalšanas tie nonāca Krievijas ziemeļos, kas liek domāt, ka dirhēmi tika kalti tieši šīs ziemeļu tirdzniecības veicināšanai. Lielākie dirhēmu atradumi ir bijuši Krievijā, Zviedrijā, it īpaši Gotlandē, Polijā, Igaunijā, Dānija, Latvijā un Somijā, arī Ziemeļvācijā un Čehijā.

Interesants ir Romāna Kovaļeva pētījums par lielāko monētu kaltuvju darbību Samanīdu laikā, kas lieliski ilustrē viņu kāpumu un panīkumu.  Dirhēmu kalšanas bums turpinājās visu 10.gs 1.pusi gan Ismaila ibn Ahmāda (892-907), gan viņa dēla Ahmāda ibn Ismaila II laikā (907-914), gan Nasra II (914-943) laikā. Nasra II 29 gadu valdīšanas laikā izkalti 46% no identificētiem dirhēmiem. Latvijā atrasto dirhēmu starpā visbiežākās ir Ismaila ibn Ahmada (892-907), Ahmada ibn Ismaila (907 – 914) un Nuha ibn Nasra (943-954) laikā kaltās monētas.

 

Drh
Identificēto Samanīdu dirhēmu kaltuvju intensitāte Samarkandā, al-Šaša, Balhā un Buharā (892-999 AD), Kovalev

Samarkanda bija stabila monētu kalšanas vieta visu šo laiku, al-Šašai un Balhai esot nozīmīgām sākotnējā, bet Buharai vēlākajā posmā.  Savu zenītu sudraba monētu kalšana sasniedza tieši varas maiņu brīžos 909-910. un 914-915.gados. Lejupejoša līkne strauji sarūk ap 980.gadu, kad sudraba rezreves pamazām izsīkst, valstī sākas iekšējie nemieri, kam seko Samanīdu dinastijas gals ap 1005.gadu.

Tas faktiski bija vikingu laikmeta noriets, kas ir tikai neliels posms plašajā Samarkandas vēsturē, taču tieši šajā laikā ziemeļu tirdzniecība ar šo reģionu bija tik intensīva kā vairs nekad.  Zīda ceļa karavānas gāja tālāk.

 

Nākamreiz par pēdējiem vikingu ceļojumiem dienvidu zemēs.

 

Commendatusexpling2

Titulbildes avots

The Lost Empire that Ruled the Silk Road (Sogdians)

Uzbekistan rediscovers lost culture in the craft of Silk Road paper makers

Tang camels

Dirham imitations as pendants in Latvia. T.Berga

Dirham Mint Output of Samanid Samarqand and its Connection to the Beginnings of Trade with Northern Europe (10th century) Roman K. Kovalev &The Mint of al-Shāsh: The Vehicle For the Origins and Continuation of Trade Relations Between Viking-Age Northern Europe and Sāmānid Central Asia. Archivum Eurasiae Medii Aevi 12 (2002-2003)

Islamic Coin Hoards and the Trade Routes: How Dirham Reached the Northby Dr. Aram Vardanyan. Institute of Oriental Studies, Yerevan

Iranologie.com – The Samanids

SAMANIDS, EARLY ISLAM AND MEDIEVAL PERSIAN INFLUENCE IN CENTRAL ASIA

KategorijasCentrālāzijaBirkas:, , , , , ,

Ieraksti komentāru

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Mainīt )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Mainīt )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Mainīt )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Mainīt )

Connecting to %s